تعالی سازمانی کلید ارتقای بهرهوری و تابآوری
توران توانگر، مدیر مرکز تعالی سازمانی در این نشست خبری به روند اعطای جایزه تعالی سازمانی و اهداف نهفته در آن اشاره کرد و گفت: در روند جایزه تعالی باید تمام ارکان و ذینفعان سازمان درگیر شوند اینکه همه اجزا پاسخ این پرسشها را بدانند که در سازمانشان چه فرآیندی را با چه رویکردی انجام
توران توانگر، مدیر مرکز تعالی سازمانی در این نشست خبری به روند اعطای جایزه تعالی سازمانی و اهداف نهفته در آن اشاره کرد و گفت: در روند جایزه تعالی باید تمام ارکان و ذینفعان سازمان درگیر شوند اینکه همه اجزا پاسخ این پرسشها را بدانند که در سازمانشان چه فرآیندی را با چه رویکردی انجام میدهند و چگونه آن را بهبود میدهند و ارزیابی میکنند و در نهایت آیا به نتایجی که مدنظر بوده رسیدهاند یا نه. و در اصل چرخهای که به عنوان چرخه رادار آن را میشناسیم تمام رویکردهای سازمان را براساس این مدل مورد ارزیابی قرار میدهدد. بنابراین شرکتها در مسیر آینده سازی میتوانند با حضور در فرآیند این جایزه به سمت بهرهوری و تابآوری حرکت کنند چراکه هر لحظه در حال بهبود وضعیت خود هستند.
توانگر با اشاره به اینکه ایده اصلی جایزه، مبتنی بر مدلی است که از بنیاد کیفیت اروپا گرفته شده ادامه داد: این مدل تغییراتی در سطح جهانی داشته و تغییراتی هم در داخل کشور که طی سالها برگزاری این جایزه اعمال شده است. این بروزرسانی و بومیسازی براساس بازخوردهایی بوده که از شرکتها گرفته شده است. براین اساس هر سال در حال اصلاح این مدل هستیم. این مدل بسیار به روز بوده و مدیران ارشد بسیار علاقهمند به قرار گرفتن در فرآیند ارزیابی آن هستند.
توانگر در ادامه به مزایای حضور در این جایزه اشاره کرد و گفت: مدیران شرکتها اغلب علاقهمند به نگاه بیرونی ارزیابان خبرهای هستند که طی سالها برگزاری این رویداد، شرکتهای مختلفی را ارزیابی کردهاند و تجارب ارزشمندی دارند و در این جریان گپ شرکتها شناسایی و به اطلاع آنها میرسد. در این راستا همچنین شرکتها برای حضور در این جایزه مجبورند برای تدوین خوداظهاری، از قبل خودارزیابی داشته باشند. در ادامه آنها میتوانند آنچه در این خودارزیابی به دست میآورند را با ارزیابان تخصصی ما مقایسه کنند که به آنها در شناخت وضعیتشان کمک میکند و به یک گزارش حرفهای در این راستا میرسند.
مدیر مرکز تعالی سازمانی سازمان مدیریت صنعتی درباره دیگر مزایای شرکت در این جایزه به اعتبار برند اشاره کرد و ادامه داد: اعتبار برند هم از مزیت حضور در این جایزه است چون در هر حال شرکتهای قوی دنبال برندهای قوی هستند. در نهایت بحث فضای رقابتی و بهینهکاوی مطرح است. شرکتهایی که در این جایزه شرکت میکنند، در فضای رقابتی قرار میگیرند و این رقابت، انگیزهای برای بهبود مستمر ایجاد میکند. ما در مرکز تعالی، از نتایج حاصل از ارزیابیها برای توسعه ذینفعان استفاده میکنیم.
وی افزود: هر سال، شرکتهایی که در معیارهایی مانند کارکنان، رهبری یا استراتژی امتیاز بالایی کسب کردهاند، بهعنوان الگو انتخاب میشوند تا تجربههای موفق خود را به دیگران منتقل کنند. این انتقال دانش، باعث میشود سازمانها مسیرهای اشتباه را با هزینه بالا طی نکنند و در زمان کمتر، با هزینه کمتر، به نتایج مطلوب برسند.
توانگر در ادامه به روند اعطای ساختار جایزه پرداخت و گفت: این جایزه پنج بخش را پوشش میدهد که عبارتند از: ساخت و تولید، خدمات، سلامت، آموزش و بخش عمومی. که شرکتها در سه سطح جایزه شرکت میکنند: گواهینامه تعهد به تعالی، تقدیرنامه یک تا پنج ستاره، و تندیسهای سیمین و زرین.
برای حضور در جایزه، شرکتها باید حداقل هشت ماه قبل فرآیند خودارزیابی را آغاز کرده باشند.
او با اشاره به آمار شرکتکنندههای جایزه در سال جاری امسال اظهار کرد: در بیست و سومین دوره جایزه، امسال ۱۷ شرکت در سطح تندیس، ۵۲ شرکت در سطح تقدیرنامه و تعداد قابلتوجهی در سطح گواهینامه شرکت کردهاند. تاکنون ۶۳۲ شرکت موفق به دریافت تقدیرنامه و ۶۷۵ شرکت گواهی تعهد به تعالی شدهاند.
در پایان مدیر مرکز تعالی سازمانی سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به اینکه روند استقبال از بیست و سومین دوره جایزه تعالی سازمانی نسبت به سال گذشته رشد داشته گفت: شرکتهای خدماتی و کوچک و متوسط حضور پررنگتری پیدا کردهاند.
منبع: بینش اقتصادی
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰